Моя сторінка


Візитка вчителя хімії


Використання інформаційно-комунікативних технологій на уроках хімії та при роботі з обдарованими дітьми.
               (Власенко Н.В., вчитель Благодатнівської  ЗОШ І-ІІІ ст. ім. Г.П. Берези)

         Останнім часом постає питання - як використовувати інформаційно-комунікативні технології в навчанні і чи потрібні вони, адже раніше спокійно обходилися і без них. Але прогрес не стоїть на місці, а значить, і відмовлятися від нових впроваджень         недоцільно. Сьогоднішнє підростаюче покоління мислить по-новому, тому використання нових технологій необхідне.
  Сучасні комп'ютерні технології надають величезні можливості для розвитку процесу освіти та при роботі з обдарованими дітьми.  Ще К. Д. Ушинський відмітив: "Дитяча природа вимагає наочності". Зараз це вже не схеми, таблиці і картинки - вони статичні, а ближча дитячій природі гра, нехай навіть і науково-пізнавальна.
Об'єднати досвід і знання вчителя з можливостями комп'ютера - головне завдання переходу на новий рівень освіти в сучасних умовах.

     Інформаційні технології дозволяють реалізовувати принципи диференційованого і індивідуального підходу до навчання. Їх можна використовувати як для очного, так і для дистанційного навчання. Вони дають можливість реалізовувати світові тенденції в освіті, можливості виходу в єдиний світовий інформаційний простір.
     Інформаційно-комунікативні технології дозволяють вчителям з високою швидкістю обмінюватися досвідом, завдяки дистанційному спілкуванню, а також підвищувати кваліфікацію і пізнавати нові методи навчання.
   Завдяки новим мультимедіа технологіям, стало можливим використовувати комп'ютерні програми як ілюстративний матеріал, проводити тестування і контрольні роботи, вирішувати творчі задачі, брати участь в інтернет - олімпіадах, поєднувати традиційні домашні завдання із завданнями, для виконання яких використовуються комп'ютери, створювати уроки-ігри і ін. Багато завдань по предмету в комп'ютерному варіанті, дозволяють розвинути творчі здібності учня, поглянути на предмет з іншого боку і проявити себе в новій   діяльності.
      Безперечні плюси впровадження новітніх інформаційних технологій дозволяють зробити новий крок майбутньому, де комп'ютер буде засобом реалізації своїх можливостей і талантів. При роботі з мультимедійними технологіями учні із самого початку залучені в активну пізнавальну діяльність. В ході такого навчання вони вчаться не тільки набувати і застосовувати знання, але і знаходити необхідні для них засоби навчання і джерела інформації,       уміти працювати          з        цією  інформацією.
  
   Виходячи, з досвіду моєї роботи, я прийшла до висновку про необхідність впровадження і ширшого застосування інформаційно – комунікативних технологій  на уроках хімії.
Робота з програмними продуктами:
проведення віртуальних дослідів
робота з інтерактивним текстом
експерименти, які неможливо провести в умовах шкільної лабораторії.
  Комп'ютерні програми на уроках хімії я використовую при проведенні демонстраційних дослідів, оскільки при сучасному оснащенні не всі досліди можна виконати практично.
При самостійному вивченні того або іншого матеріалу на уроці використовую не тільки матеріал підручника, але і  комп'ютерну програму, в якій, впливаючи на інтерактивні елементи, можна вивчати будову та склад речовин.
·              ППЗ Освітня колекція «Химия ХХІ»
·              «Віртуальна хімічна лабораторія»
·              НПЗ Хімія 8 клас
·              НПЗ Хімія 9 клас
·              Химия. Базовый курс 8-9
·              Хімія 8-9 Конструктор уроків
·              Хімія 10-11 Конструктор уроків
·              ПМК «Таблиця Менделєєва»
·              Дистанційний курс «Шкільний курс хімії, 8-11 класи»

Програмований контроль знань:
проміжний контроль
актуалізація знань
підсумковий контроль по темі.
Як показує  досвід, комп'ютерні програми доцільно використовувати для перевірки отриманих знань. Це можна робити в процесі актуалізації знань (тобто при перевірці домашнього завдання), при проміжному  контролі на уроці.
 Тому, буває необхідно після пояснення окремого питання провести як закріплення невелику самостійну роботу. Ця робота дозволяє учневі краще засвоїти нові знання, а мені  зробити висновок, наскільки точно і повно зрозумів матеріал.
Якщо учні добре засвоюють новий матеріал, то можна використовувати такі завдання і в кінці уроку, при закріпленні отриманих знань. Контрольні завдання з електронних видань можна включати в узагальнюючі уроки. В цьому допомагають програмні засоби
·              Тестові завдання. Хімія
·              Тест 2002
·        MyTestStudent
Програмний засіб MyTestStudent дозволяє самостійно створювати тести не лише вчителем, а й учнями, що спонукає їх до глибшого оволодіння матеріалом.
Належне місце також відведене розробленню презентацій до різних тем. Сильні учні з великим інтересом готуються до уроків, створюючи презентацію потім представляють її однокласникам. Таким чином у нас зібрана немала колекція. Вчительська презентація до уроку дає можливості актуалізації знань, мотивації навчальної діяльності, закріплення вивченого.
Цікавість в учнів викликає робота в мережі Інтернет. LearningApps.org - онлайновий сервіс, який дозволяє створювати інтерактивні вправи. Він є конструктором для розробки різноманітних завдань з різних предметних галузей для використанням і на уроках, і позаурочний час.

ІКТ як наочна допомога:
фото – колекції
анімація виробничих процесів
колекції відеозаписів

Використання колекцій фотозображень і відеозаписів дозволяє розширити і поглибити знання учнів про різноманіття хімічних елементів. На уроках хімії ми часто говоримо про різноманіття молекулярного світу, але не завжди у вчителя є можливість показати будову молекул. Комп’ютерні моделі можна повертати, оглянути з різних сторін, збільшити-зменшити.
Особливий інтерес в учнів викликає використання інтерактивної дошки, на якій можна писати, малювати, виділяти кольором, будувати різні моделі, пересувати їх в будь-яке місце дошки, розв’язувати задачі, проходити інтерактивний тест; дошка дає можливості вносити корективи в демонстраційний матеріал, змінювати послідовність кадрів, зберігати необхідні для подальшої роботи та багато іншого.
Належну увагу у своїй роботі я приділяю роботі з сильними учнями, підготовці їх до олімпіад, адже практичне використання знань учнів, логічне осмислення виробляє в них вміння застосовувати знання в конкретних ситуаціях, виробляє впевненість в своїх силах, викликає почуття задоволення при досягненні позитивного результату. Це можна реалізувати, розв’язуючи нестандартні, ускладнені розрахункові, експериментальні задачі. Добре відомо, що предметні олімпіади мають на меті виявлення, заохочення та розвиток обдарованих дітей. Змагання дають їм змогу оволодіти фундаментом улюбленої науки, можливо, майбутньої професії, в атмосфері доброзичливої конкуренції, яка є сильним стимулом. Для учнів з інтелектуальними здібностями  надзвичайно важливо створити сприятливе освітнє середовище для всебічного розкриття та реалізації потенціалу здібних та   обдарованих   вихованців сільської школи, яке базується на психології успіху дитини. Тому участь в різноманітних конкурсах та олімпіадах, в яких дитина може виявити свої здібності, порівняти себе з іншими, є важливим компонентом розвитку обдарованої дитини. Таку можливість в умовах сільської школи дає використання  ІКТ, та, зокрема, можливостей  мережі Інтернет.
У нашій школі проводиться систематична робота по підготовці учнів до олімпіад. В кабінеті є картотека – підбір  олімпіадних завдань різних етапів в друкованому та електронному вигляді, які щороку поповнюються. Вся підготовка проходить під девізом: «Навчився сам – навчи товариша». Старші учні допомагають молодшим, самостійно розв’язують задачі, отримують консультацію вчителя, із задоволенням виконують завдання заочної шкільної олімпіади, беруть участь в очній шкільній олімпіаді. Більш підготовлені учні, які мають доступ до мережі Інтернет самостійно знаходять олімпіадні завдання минулих років та виконують їх, намагаються складати задачі. З інтересом віднеслися до участі в обласній Інтернет-олімпіаді. Під час підготовки до ІІ-го та ІІІ-го етапів олімпіад також використовуються ППЗ з експериментальною та навчальною частинами, матеріали мережі Інтернет. 
Отже, використання ІКТ в навчанні дітей дає позитивні  результати:
викликає інтерес дітей до вивчення хімії, допомагає забезпечувати на уроці активну самостійну діяльність учнів, допомагає постійно стежити за засвоєнням знань,   своєчасно надавати їм необхідну допомогу і враховувати індивідуальні особливості учнів, при навчанні вдома – незамінний інструмент для проведення лабораторних робіт, демонстрації, спостережень.
     В умовах, коли комп'ютер займає все більш важливу і невід'ємну частину в сучасному суспільстві, використання комп'ютерних технологій в учбовому процесі дозволяє забезпечити майбутнє країни грамотним поколінням, здатним розробляти і упроваджувати нові ідеї у всі сфери наук.

Немає коментарів:

Дописати коментар